چند نکته جالب درباره ظروف مسی (حتماً بخوانید)

در مطلب زیر شماری از نظرات کاربران مختلف در سایت های خبری در زمینه استفاده از ظروف مسی آمده است

۱- آیا قابلمه مسی کارخانه ای(ماشینی) با دستی فرق دارد؟ کدام بهتر است؟ درارتباط با ظروف مسی چرا بعد ازچند بار استفاده از ظرف مسی و پخت غذا، داخل آن سیاه می شود؟ در مورد مس جواب اولین سول ظروف مسی از دیرباز به دلیل قلع اندود شدن در سطح داخلی آن جهت طبخ هر گونه غذا مناسب بوده وبه توصیه بسیاری از پزشکان بهترین فلز جهت حفظ سلامت و بهداشت غذا می باشد توجه داشته باشید در سطح داخلی ظروف مسی به دلیل وجود قلع پس از استفاده از آن مخصوصآ طبخ غذاهای ترش و کلری که مخلوط آب آشامیدنی است لکه های سیاه رنگی نمایان می شود که این بدلیل خاصیت ویژ فلز قلع و کلر آب آشامیدنی بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای سلامتی مصرف کننده نیست شما می توانید جهت از بین بردن و تمیز کردن نسبی این لکه ها سطح داخلی رابا خاکستر و پودر ظرفشویی توسط اسکاج نرم بشویید و از کشیدن هرگونه سیم ظرفشویی جدا خودداری کنید خوب است بدانید درصورت ظاهر شدن قرمزی مس بر سطح داخلی ظروف پخت هر گونه شیرینی وحتی برنج بلامانع است و تنها از طبخ غذاهای ترش خود داری کنید جواب بخش دوم سوال هم باید گفت که ظروف مسی به دو روش دستی کوره ای وپرسی یا همان ماشینی ساخته می شود ظروفی که به روش دستی کوره ای وچکشی ساخته می شود از ضخامت بیشتری برخوردار است و سفید گری داخل ظروف از دوام بیشتر ی برخوردار است وغذا دیر تر می سوزد.

۲- برخی از مردم با مراجعه به اینترنت و مطالعه مطالب برخی از سایت های که از بدی های ظروف مسی گفته اند هراسان می شوند و می ترسند که از این ظروف برای غذای خود استفاده کنند. مثلا یکی از کاربران در یکی از نظرات گفته بود: “منم با خوندن مطلب شما رفتم دو تا قابلمه مسی خریدم. و فورا شروع به درست کردن غذاکردم حالا دومرتبه در گوگل یک مطلب آمده که ظروف مسی نه تنها مفیدنیست بلکه سرطان زاست. من که پاک گیچ شدم لطفا راهننمایی کنید”. در پاسخ باید گفت: واقعیت این نیست که این سایت ها می گویند. خودتان قضاوت کنید مادر بزرگ های ما سرطان داشتند یا مردم امروز… الان که با این همه پیشرفت به حساب سالم همه ی مردم انواع و اقسام بیماری ها را گرفته اند و بسیاری از مردم در سنین جوانی و میانسالی و حداکثر تا ۶۰ سالگی بر اثر سرطان می میرند. راستی به نظر شما مشکوک نیست که چرا این سایت ها در برابر ارزش های سنتی جامعه ایرانی موضع می گیرند و حتی نظرات مخالف را نیز در ذیل مطالبشان منتشر نمی کنند؟ به نظر شما مشکوک نیست که این دسته از سایت ها از تغذیه به سبک امروزی مثل خوردن غذا در ظروف تفلون، گزارش و مقاله تهیه نمی کنند و در اینباره مردم را نسبت به اثرات زیانبار این ظروف نمی هراسانند؟

۳- می دانید چرا کشور ما ازنظرسلامتی مردم پیشرفت نمی کند؟ جوابش ساده است: هرچه کشورهای غربی وپیشرفته بگویند همان را عمل میکنیم. دیگرکاری به درست وغلط بودن آن نداریم. برای مثال روغن جامد را آنها دادند به ما و ما با تمام مضراتش مصرف کردیم. حالا همان کشورها روغن مایع داده اند و ما باز هم عبرت نگرفته ایم. درموردظروف مسی هم همینطور است. انسان روزانه به ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یون مس نیاز دارد و این نیاز از هیچ راه دیگری جز طبخ غذا در این ظروف تامین نمی شود. اگرازظرف مسی استفاده نکنیم باید از ظرف تفلون و آلمینیومی استفاده کنیم ودرنتیجه محکوم به ابتلا به سرطان هستیم.

۴- اگر خواستید مس بخرید حتما از بازار مسگرهای کرمان بخرید چون متقلب نیستند و جنس تقلبی به مردم نمیدهند. همچنین مس زنجان نیز معروف است و قیمت بالاتری نسبت به ظروف مسی ساخت اصفهان دارند.

۵- مس بخور غم نخور

۶- سالم ترین ظروف، مس است. یک سوال شده چرا قدیم از آفتابه مسی استفاده می کردند؟ یکی از دلایل آن می تواند این باشد که چون مس باکتری کش ومکروب کش است مس را می توان بدون قعل اندود نیز استفاده کرد مشروط بر انکه اول مس را قبل از استفاده با مقداری «نمک وسرکه» مخلوط تمیز کرد مثال دو قاشق سرکه پنج قاشق نمک مخلوط کرده مثل ماست چکیده و به داخل و خارج ظروف مس بکشید تا تمام ضایعات آن از بین برود سپس استفاده کنید. این برنامه را ماهی یک بار تکرار کنید بنده شصت سال عمر دارم و شغلم مسگری است و بیست وهفت سال است خود وخانواده ام از مس قرمز استفاده می کنیم و صحیح و سلامت هستیم.

۷- برخی از سایت ها که مروج استفاده از ظروف پلاستیکی و تفلون هستند مطلبی بر علیه استفاده مردم از ظروف مسی نوشته اند که: “مس با غذاهای اسیدی واکنش می دهد و به این خاطر ظروف مسی را معمولا با لایه ای از یک فلز دیگر مثل قلع یا استیل یا نیکل می پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود. این لایه در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می شود، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند. لذا از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده باید اجتناب کرد. همچنین با خراشیدن یا ساییدن این ظروف در هنگام شست و شو، لایه پوششی محافظ از بین می رود. از خراشیدن این ظروف باید خودداری نمود و در ظروفی که لایه پوششی آنها از بین رفته نباید پخت و پز کرد. سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد مصرف ظروف مسی بدون پوشش هشدار داده است، زیرا این فلز هنگامی که در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود.” اما واقعیت این است که «مــــــــس» از ظروف دیگری مثل ظروف آلومینیومی و تفلون، کمتر خراش بر می دارد و جای نگرانی ندارد. بهتر است حواستان را برای استفاده از ظروف دیگر جمع نمایید.

۸- ظروف مسی چه فواید و اهمیتی دارد؟ درمورد فواید مس، موارد زیادی می توان ابزار نمود. اولین مزیت مس این است که ضد سرطان، ضدافسردگی، انرژی زا، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، تنظیم کننده ترشح هرمونهای بدن و … . بدن انسان برای تامیین انرژی نیاز به تعدادی بسیار زیاد یون مس دارد. مس در ساختار آنزیم سرولوپلاسمین شرکت دارد. وقتی از این ظروف برای طبخ غذا استفاده گردد بدن یون مورد نیاز خود را از این طریق به دست می آورد علت اینکه در قدیم اکثر ظروف از جنس مس بوده همین است. مس به اکسید شدن گلوگز ودر نتیجه آزاد شدن انرژی در بدن کمک می کند. مس به جذب آهن توسط بدن کمک می کند. مس به تامین اکسیژن لازم برای بافت های بدن به منظور افزایش سطح انرژی بدن از جمله مغز کمک می کند. مس به غدد تیرویید برای تعادل در ترشح هرمون ها یاری می رساند. مس به عنوان حمل کننده اکسیژن در خون عمل می کند. به عملکرد مغز واعصاب کمک می کند. مس به عملکرد اسید آمینه تیروزین به منظور عامل رنگ لازم می باشد. مس برای ساخت سلول های قرمز خون ضروری است. مس جزیی از آنزیم ضروری برای سنتز هورمون آدرنا لین می باشد. مس با فعالیت آنزیم های روده ای در ارتباط نزدیک است. سطح مس در بدن با ستح استروژن در ارتباط است. مس میزان آدرنالین نوراپی نفرین ودو پامین را افزایش می دهد

۹- به نظر شماها انسان های نسل الان بیشتر به سرطان مبتلا می شوند یا نسل های قبلی . جواب معلوم است. نسل الان چرا؟ چون قدیمی ها چیزهایی می دانستند. پس ظرف های آنها هم بهتر از ظرف های ما بوده است. پس ظرف مسی استفاده می کنیم. مطمئن باشید که چیزی نمی شود.

۱۰- اگر سطح قلع اندود ظرف مسی از بین رفته است سرکه ونمک به صورت مایع غلیظ به روی سطح ظروف مسی بمالید و پس از آن شستشو کنید و خشک کنید. همچنین استفاده از ظروف مسی ارتباطی با بیماری ها ندارد به طور مثال آفت دهان ربطی به ظروف مسی ندارد، در صورت بروز این بیماری، مشکل از خوردن غذای سرد وگرم هم زمان است. هچنین قلع اندود کردن خوب است؛ سفارش کنید به سفیدگر که از «قلع بلژیکی» استفاده کند چون سفیدی آن ودوام بیشتری دارد.

۱۱- عمر مفید ظروف مسی پس از قلع اندود کردن چقدر است؟ بعد از قلع اندود قبل از استفاده مقداری خاکستر ذغال با ابر خیس به داخل ظروف بکشید، با این کار، سفیدی آن دوام بیشتری خواهد داشت و سعی شود همیشه برای پخت و پز با ظروف مس از شعله ملایم و کم استفاده شود. اگر چنین کنید بهترین کیفیت را خواهد داشت ان شاء الله. برای شستشو از سیم ظرفشویی استفاده نشود. اگر این موارد را رعایت کنید با این برنامه چندین سال راحت خواهید بود.

۱۲- آیا میتوان بجای استفاده از کفگیر آهنی در ظروف مسی از قراردادن یک تکه آهن کوچک(ازنوع ساختمانی) درون ظروف مسی استفاده کرد؟ آیا تکه آهن ساختمانی برای بدن مضر نیست؟ کفگیر آهنی که قدیم استفاده میکردن از چه نوع آهنی بود؟ آیا اگر ظروف مسی بدون لایه محافظ (قلع) باشد یا لایه محافظ آن از بین رفته باشد با پخت غذا مس زیادی وارد غذا شده و جذب بدن شده و این مس زیاد برای بدن مضر است؟ آیا این حقیقت که ظروف مسی را قلع اندود میکنند تا مس زیادی وارد غذا (خصوصا با پخت غذاهای اسیدی) و سپس جذب بدن نشود صحیح است؟ اما پاسخ سوالات بالا. از هرنوع آهنی نمی شود استفاده کرد کفگیر آهنی یا حسم یا نعل بایستی کوره ای یا ساده تر همان آتشی و چکش خورده باشد و اگر چندین بار آتش دیده باشد بهتر یون آزاد می کند. در پاسخ به سوال بعدی، از مس قرمز اگر درست استفاده شود هیچ ضرری ندارد و در کل از قدیم در کله(ذهن) ما ایرانی ها جا داده اند که ظروف مسی باید «قلع اندود» باشد ولی افسوس که قلع در کل برای کبد ضرر دارد. در کشور های خارج در تمام آشپزخانه ها از مس قرمز استفاده می کنند به شرط آنکه صحیح استفاده شود آن هم قبل از طبخ غذا درون ظرف مس قرمز بایستی کاملا با نمک و سرکه به صورت غلیظ تمیز و بعد شسته شود. با این کار، هیچ مانعی ندارد یعنی می شود بیمه ای کامل.

۱۳ – یکی از کاربران پرسیده است که “من برای اولین بار در قابلمه مسی کوفته گذاشتم. فردایش وقتی ظرف را تمیز می کردم دیدم که یک طرف سطح آن سیاه شده طرف دیگه کمی قرمز شده من حالا مانده ام که چه کار کنم از آن استفاده کنم یا نه؟”. در جواب به سوال این کاربر، سوالی که پیش می آید این است که منظور ایشان از دورنگ شدن سطح داخلی ظروف بوده یا سطح بیرون آن یک. اگر سطح بیرون آن بوده، مقداری نمک وسرکه مخلوط کرده به صورت غلیظ با اسکاج نرم به روی آن کشیده و بعد آب کشی می کنیم. با قراقروت یا آب نارنج هم می شود استفاده کرد. با این ترفند، شکل و رنگ آن مثل روز اول که خریدید می شود. اگر منظور شما سطح داخل آن ظرف می باشد ابتدا با مقداری آب داخل آن را نمدار کنید و با خاکستر ذغال یا پودر تمیز کننده رخشا و اسکاج، بر روی سطوح آن به نرمی بکشید و آن را تمیز کنید. با این کار می شود مثل پنبه سفید و بعد آن را آبکشی کنید. همیشه بعد از شستن ظرف مسی آن را با حوله ای نرم خشک کنید.

۱۴- چگونه است که ظروف مسی دارای پوششی مثل قلع هستند ولی باز هم مس وارد غذا می شود؟ علت این موضوع این است که مس فلزی است رسانا. از این نظر که قلع فلزی روان است عبور می کند و یون مورد نظر را آزاد می کند.

۱۵- من هم یک بار در رادیو از یک پزشک شنیدم که می گفت نگران پوشش قلع نباشید با وجود پوشش قلع باز هم یونهای مس آزاد میشه. پوشش قلع برای اینه که مس بیش از حد وارد بدن نشه ولی به نظر من اگه غذاهای ترش نپزیم مس آزاد شده کافی خواهد بود. من خیلی وقته قابلمه مسی ام قلعش تموم شده ولی همچنان توش غذا می پزم و نگران هیچی هم نیستم.

۱۶- آیا ماهیتابه مسی برای سرخ کردن خوب است یا خیر؟ آیا اگر بعد از سرخ کردن رنگ بیرونی ماهیتابه برود مشکلی ندارد؟ در پاسخ به این سوال می بایست گفت که استفاده از ماهی تاوه مسی خیلی خوب و بسیار عالی است، توصیه می شود که باشعله ملایم استفاده کنید تا بهترین نتیجه رابگیرید، همچنین ۲ با مخلوط کردن مقداری سرکه و نمک و مالش آن به سطح بیرونی ظرف رنگ و شکل آن مثل روز اولی که خریدید خواهد شد.

۱۷- یکی از خوانندگان پرسیده است “میخواهم قابلمه مسی بخرم، حالا قبل از اولین استفاده داخل آن را با نمک و سرکه تمیز کنم و یا اینکه بعد ار هر بار استفاده باید این کار را کرد؟ حرارت همیشه باید ملایم باشد؟ و اینکه اول بگذاریم داغ شود بعد روغن و ادامه پخت رو انجام دهیم؟ اگر بخواهیم برنج درست کنیم باید آب را با حرارت ملایم به جوش بیاوریم و یا نه؟ استفاده روزانه آن مشکلی ایجاد نمی کند؟” در پاسخ به این خواننده عزیز، قبل از استفاده برای اولین بار ابر نمدار با خاکستر نرم ذغال به داخل ظرف بکشید و سپس آبکشی کنید. همچین توصیه می شود که سرکه و نمک را برای تمیز کردن سطح بیرونی مس استفاده کنید اگر بخواهید از مس قرمز استفاده کنید می شود از نمک و سرکه برای تمیزی آن استفاده کرد. لازم است که به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از ظروف مسی همیشه با شعله ملایم باشد. در هنگام استفاده از ظروف مسی برای آشپزی با روغن، اول روغن بریزید و بعد زیر آن را روشن کنید تا داغ شود که قلع اندود آن نسوزد. ضمنا برای جوش آوردن آب هیچ اشکالی ندارد که شعله زیاد باشد. استفاده روزانه از ظروف مسی هیچ اشکالی ندارد به شرط آنکه ظرف مس را با غذا داخل یخچال نگذارید.

۱۸- امیدوارم مردم ایران روز به روز به طب سنتی ایران که از ۳۰۰ سال پیش، غرب شروع کرد به خراب کردن و پاک کردن آن از ذهنها بیشتر روی بیاورند.

۱۹- آیا مس برای سرخ کردن یا پختن نیمرو هم مناسب است؟ پاسخ: ظروف مسی به خصوص ماهی تاوه بسیار مفید بوده برای نیمرو و املت و برای سرخ کردن خیلی از مواد غذایی دیگر مفید است. غذا به ظرف مسی نمی چسبد روغن را در ظرف مسی بریزید و بعد روی شعله ملایم بگذارید روغن داغ شود تا حدی که کمی دود از آن بلند شود سپس مقداری نمک داخل روغن داغ بریزید و هرچه خواستید داخل آن طبخ کنید دیگر به هیچ وجه غذا داخل آن نمی چسبد به خصوص قابلمه مسی بهترین ته دیگ را می دهد.

۲۰- یکی از کاربران پرسیده بود “یک قابلمه مسی خریدم ولی دور روز غذا داخلش درست کردم سیاه شد اما دوستم که قابلمه مسی دارد مثل اون سیاه نشده می خواهم بدونم چه فرقی با هم دارد؟” پاسخ: سیاه شدن داخل ظروف به خاطر کلر آب می باشد و ظرف مسی مربوطه، تولید شده توسط ماشین یا همان پرس می باشد ولی مس کار دستی و چکشی کوره ای اصل، داخل آن سیاه نمی شود.

۲۱- یکی دیگر از کاربران پرسیده بود: “مس خوب از کجا باید تهیه کرد؟ / ما ظرف مسی داریم و درونش سیاه شده است و نمی توانستم آن را تمیز کنم، باید چیکار کنیم و تقریبا ۱ سال می شود که به همین صورت استفاده کردیم آیا احتمال بروز مشکل در سلامتی ما وجود دارد؟ / آیا می توان از دستبند مسی استفاده کرد؟ / آیا برای نوزادان ۶ ماه استفاده از ظرف مسی توصیه می شود؟” در پاسخ می توانم بگویم که مس اگر کار دست و کوره ای یعنی آتشی اصل باشد فرقی نمی کند که کار چه استانی باشد جنس مرغوب است. داخل ظروف شما فقط سیاه شده، چیز عجیبی و نگران کننده ای نیست و هبچ گونه مشکل خاصی برای سلامتی ندارد. برای تمیز کردن آن دو روش است یا قلع اندود کنید یا به روش های دیگری که در شمارگان بالا گفته شده است رجوع و استفاده کنید. دستبند مسی را هم می توانید روی نبض دست چپ استفاده کنید چون آرام بخش اعصاب و روان است و به خون رسانی برای قلب مفید است. برای نوزادان قابلمه کوچک مخصوص سوپ و حریره موجود است و به گفته پزشکان به خصوص برای کم خونی و تشنج و فقر آهن می توانید استفاده کنید.

۲۲- اگر ظرف مسی رو بدون اینکه غذایی داخل آن باشد روی آتش بگذارید قلع آن می سوزد. پس اول آب یا غذایتان را درون آن بریزید و بعد روی شعله ی آتش بذارید.

۲۳- نکته جالب: با وجود فواید بی شمار ظروف مسی، قانون گذار وارد گود شده و این قانون را وضع کرده است: طبق ماده ۶۷ آیین نامه مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی استفاده از دیگ و ظروف مسی اعم از اینکه سفیدکاری شده یا نشده باشد ممنوع می باشد. به نظر شما عجیب و مشکوک نیست که ظروف سرطان زایی مثل تفلون آزاد باشند ولی ظروف مسی که سالیان دراز، مردم این سرزمین از آن استفاده می کردند ممنوع شود؟

۲۴- مس بد نیست نترسید، فقط می بایست با طرز نگهداری آن آشنا باشید. مثلا وقتی غذا پخت، نباید درون آن بماند و باید سریع خالی شود که سیاه نشود و وقتی قرمز شد باید بدهیم سفید کنند و بعد استفاده کنیم. مادربزرگ من حدود ۱۰۰ سال عمر کرد و تا روز اخر ظروفش مسی بود و خودش اشپزی می کرد. ظروف روحی آلزایمر میاورد، تفلون هم که سرطان زاست، برخی استیل ها هم که سرب آزاد می کنند، پس بهتر است به اصلیت خویش برگردیم و کمی از باقیمانده های نسل گذشته (پدربزرگ- مادربزرگها) اطلاعات بگیریم که آنها سالمتر بودند یا الان که یک نفر اگر ۵۰ سالگی بمیرد می گویند خوب به عمر طبیعی مرده است! در حالی که در روستاهای ما که هنوز تفلون و روحی و… سر و کله اش پیدا نشده بود ۱۵۰ سال عمر طبیعی بوده است. یکی از کاربران نوشته بود: “من خودم یگ خانمم که این چیزا واسم مهمه بعد از تحقیق زیاد واسه پلو از مس و واسه خورشت و ابگوشت از قابلمه سنگی که از خواجه اباصلت مشهد خریدم استفاده می کنم و با حرارت کم که ترک نخوره و کیفیت غذام فوق العاده بالا رفته و خوشمزه شده”

۲۵- یکی از خوانندگان پرسیده است “من قابلمه مسی خریدم ولی وقتی بیرون قابلمه را با سرکه و نمک تمیز کردم متوجه شدم مس نیست و حالت لعاب مس دارد و رنگ مسی اش پاک می شود، یعنی زیررنگ سفید بود مثل داخل قابلمه، جنس قابلمه چیه؟” پاسخ ما به این سوال این است که قابلمه ای که این خواننده محترم خریده است کاملا مس است، این قابلمه قبلا دو رو و یا ساده تر بگویم داخل و بیرون آن قبلا سفید شده یا دست دوم بوده، بعد بیرون آن رنگ مس آن ظاهر شده، شما که آن را با سرکه و نمک آن را تمیز کرده اید دوباره مقداری از سفیدی زیرین آن برگشت شده هیچ گونه مشکل خاصی ندارد و نیاز به نگرانی نیست و مطمئن باشید که صد در صد مس خالص است.

۲۶- همه ظروفی که ما استفاده می کنیم به طور کلی ایراد دارند چدن، روحی، آلومینیوم، تفلون و … مهم این است که ظروفی را استفاده کنیم که تجربه نشان داده بهتر است یعنی از میان بد و بدتر، انتخاب ما بد باشد. ظروف مس آن انتخاب بد است.

۲۷- سلام به تمام دوستان خدمت همه بگویم ظروف مسی بهترین ظروف هستند برای غذا البته طریقه قلاع کردن ظروف مسی بسیار مهم است جدیدا باب شده است که از طریق مقداری اسید که همان جوهر نمک است که حاوی مقدار زیادی اسید است اقدام به قلاع کردن می کنند مواظب باشید کسی که ظروف شما را قلاع میکند از اسید استفاده نکند. آقای دکتر روازاده اقدام به آموزش کسانی کرده که به روش قدیم ظروف مسی را قلاع کنند.باید بگویم برای شما، تعداد زیادی از ظروف مسی و کتب قدیمی ماحدود ۲۵ یا ۳۰ سال پیش توسط عده ای از فروشندگان دوره گرد جمع شد و به خریداران خارجی مخصوصا یهودی ها فروخته شد. آنها پس از جمع آوری این کتب، آموزش قلاع کردن با اسید که راحت تر و ظروف بهتر و زیباتر قلاع می شدند را آموزش دادند. اما الان در جوامع یهود که نگاهی بیندازید می بینید تمام ظروف از مس بوده و تمامی خوراکی و میوه آنها به صورت ارگانیک تهیه و مصرف می کنند. و اسم ما ایرانی های ر در آن زمان «حیوانهای باهوش» صدا می زدند. تاریخ چیز خوبی است. تمام راست و دروغ ها را برملا می کند، کسی که تاریخ می خواند را نمی توان فریب داد. توصیه می کنم از ظروف مسی استفاده کنید و از نظرات شخصیت هایی مثل دکتر روازاده استفاده کنید.

۲۸- مرغوبترین مس و ظروف مسی در استان زنجان تولید می شود و غذا درظروف مسی دستی و آتش دیده ی زنجانی بسیار خوش طمع تر است.

۲۹- درباره کمبود سرطان در شمال کشور باید بگویم که اطلاعات برخی از منتقدین کاملا اشتباه است. بیماریهای خونی در شهرهای نزدیک به دریا خیلی بیشتر از نواحی دیگر هست. دلیل آن هم مصرف زیاد و کشت برنج هست. من اهل شمال هستم و تا جایی که اطلاع دارم، بیشتر شمالی ها هر روز برنج مصرف می کنند و حتی خیلی ها از برنج برای وعده شام هم استفاده می کنند. مصرف بیش از حد برنج باعث بروز انواع بیماریهای خونی، مخصوصا تالاسمی می شود.

۳۰- و اما درباره مصرف ظروغ مسی و ارتباط با سرطان. عوامل زیادی در بروز سرطان نقش دارند. آلودگی های محیط، داروهای مصرفی، مواد غذایی صنعتی با نگهدارنده های طولانی مدت، مصرف سموم کشاورزی برای میوه جات و سبزیجات و حتی برنج، سیگنال های تلفن همراه، پارازیت های موجود برای شبکه های ماهواره، عدم تماس با نور آفتاب برای مدت طولانی و همینطور کمتر شدن تحرک روزانه از عواملی هستند که ما را به بیماریها نزدیکتر میکنند. همه غذاها در ظروف استیل خوب نمی شوند. مخصوصا مرغ که بوی خیلی بدی میگیرد. غذاها در ظروف پیرکس زود ته میگیرند و خوب جا نمی افتند. ظروف تفلن و چدن با اینکه خاصیت نچسب بودن را دارند، لایه هایی که در آنها به کار رفته بی نهایت سمی و خطرناک هستند، حتی خطرناکتر از روی و مس. مخصوصا اگر این ظروف دچار خراشیدگی باشند. بین این ظروف، مس و روی ضرر کمتری دارند و بهتر هستند. پس همان بهتر که از بین بد و بدتر، بد را استفاده کنیم. من برای پخت برنج از دیگ مسی، و برای پخت خورش های نیمه آبکی از دیگ روی و برای آبگوشت و دیزی و خورش های آبکی از دیگ سنگی و سفالی استفاده میکنم. به شما هم توصیه میکنم.

۳۱- طب کلاسیک خون مردم را در شیشه کرده است. این طب اینقدر ضعیف است که یک دیابت ساده را نمی تواند درمان کند. بادارو در دنیا کشتار میکنند. شرکتهای داروئی کارتل های نفتی را در جیب کوچک خودشان میگذارند. ۹۸ درصدشرکتهای داروئی دنیاتحت سیطره یهودی ها اداره می شوند. چند هزار سال ایرانی در سالیان دراز از مس استفاده میکردند و طی این همه قرون متمادی، مردم مشکلی نداشتند. طب دانشگاهی که منابع طبی اش را وامدار غرب و یهودی هاست حالا می گوید مس استفاده نکنید در صورتی که ظرف غالب مورد استفاده یهودی ها مس هست. کاش مرعوب دنیای غرب نمی شیدیم.

۳۲- من خیلی روی این موضوع تحقیق کردم به نظر من صرف نظر از گرانی ظروف مسی و هزینه تجدید قلع اندود کردن آن بهترین ظرف برای پخت و پز است علاوه برآن باعث افزایش تولید داخلی و کاهش واردات ظروف پخت و پز میشود. (چون ظروف مس خارجی بسیار گران است)

۳۳- اگر قابلمه مسی این همه ضرر و داشت همه قدیمی ها باید در ۳۰ ۴۰ سالگی تلف می شدند. با با بی خیال پدر ما از دست این علم در آمد. یه چیز که امروز بده فردا خوبه بعد یه گروه دیگه میاد و بر عکس رو اعلام می کنن ما هم شدیم موش آزمایشگاهی.

۳۴- من یک مطلبی را عنوان می کنم که قضاوتش را می گذارم به عهده خودتان. اگر ظروف مسی ضرر داره پس چرا سمنو را در دیگ مسی به مدت ۲۴ ساعت میپزند؟ مطمئن هستم که همه سمنو را قبول داشته دارند.

۳۵- به همه دوستان دغدغه مند مردم زیاد باهم بحث نکنید ببینید دشمنان ما یعنی یهودی ها، از چه موادی برای پخت و پز استفاده می کنند. قطعا جان دوست ترین افراد عالم آنها هستند و حقّه بازتر از آنها هم کسی وجود ندارد پس با دشمن شناسی به خودمان برگردیم زیرا که تمام مدارک دانشگاهی ما را این حضرات تدوین و کتب اصلی را دست نشانده هایشان تالیف و تایید می کنند و هر جا که لازم باشد می گویند کارشناسان اشتباه کرده اند، مهره سوخته کنار می رود و حرف تازه را خودشان می زنند و مخالف حرف کسی که شیعه است و در مکتب اهل بیت با علم الهی و قرآن بررسی کرده باشد اگر باور نمی کنید کتاب پرتکول های یهود جلد یک-و چگونه اسلام را نابود کنیم را مطالعه کنید. ۳۶- در یکی از مطالبی که یکی از سایت های خبری که رویکرد غربگرایانه دارد و از فراگیر شدن استفاده مردم از ظروف مسی انتقاد کرده بود در یکی از پاراگراف های آن نوشته شده: “هرچند که مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران از کاربرد کم ظروف مسی در کشور ما می‌گوید و شواهد هم تاییدکننده این گفته‌های وی است اما برخی تحقیقات داخلی کشور ما چندین مورد بیماری ذخیره‌ای مس در کبد را گزارش کرده است که آن را به کاربرد ظروف مسی نسبت داده‌اند.” یک بار دیگر این جمله را با دقت بخوانید (برگرفته از متون خبری یکی از سایت ها). در خبر بالا، اصلا مگر نظر مدیر گروه تغذیه این بوده که از ظروف مسی استفاده نکنید؟!! ترفند رسانه ای را داشتید؟ نویسنده خبر، یک گزاره شخصی مجهول که معلوم نیست چه پشتوانه علمی دارد را پس از سخنان یک شخصیت علمی آورده است طوری که خواننده فکر می کند این جمله متعلق به اوست در حالی که نوشته یک ژورنالیست بدذات در یکی ازخبرگزاری های روشنفکر داخلی است.

۳۷- ظروف مسی اگر به صورت مداوم قلیایی شوند مشکل حل هست ولی در کل، ظروف شیشه ای بهترین هستند چون هیچ تبادلی با مواد غذایی ندارند.

۳۸- یکی از کاربران در نظری گفته بود: حتماً یک سری به سایت دکتر روازاده بزنید و سعی کنید سی دی های سخنرانی آقای دکتر هم تهیه کنید. من که خیلی جواب گرفتم. حتی ما آب آشامیدنی مان را در ظروف مسی جوش می دهیم. الحمدالله همه مریضی ها شفا یافت.

۳۹- نظر یکی از کاربران در یکی از سایت ها: متاسفم که استادان دانشگاه تهران که یکی از دانشگاههای معتبر ایران است اینگونه مردم را راهنمایی کرده اند. تا جایی که ما یاد داریم بهترین و قدیمی ترین ظروف که گذشتگان هم از آن استفاده می کرده اند ظروف مسی هستند و بیماریها در گذشته خیلی کمتر از این دوره بوده است حال این دکتر چرا اینگونه گزارش کرده الله اعلم!!!!!!!!- اقای کشاورز شما ظرف چدن رو که موجب سرطان می شود تبلیغ کردید… به سمت بیماری راهنمای میکنی. بهترین ظروف که امتحان پس داده مس میباشد.

۴۰- ظروف مسی برای پخت و پز بهترین ظروف هستند چون یون مس آزاد می کند و این یون برای سلامتی خیلی مفید هست و چون به صورت یون هست اضافه اش خودش دفع می شود و استیل بدترین است چون یون سرب آزاد میکنه و این یون برای سلامتی بسیار مضر است.

دیجی مس
ارسال دیدگاه