رتبه نخست مس زنجان در ایران

روزنامه همشهری زنجان نوشت : مس و مسگری پیشینه دیرینه‌ای در استان زنجان دارد و قدمت استفاده از مس براساس مدارک و شواهد باستان‌شناسی به ۹ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. تا پیش از هزاره پنجم قبل از میلاد این فلز به صورت خالص به کار می‌رفته است.یکی از تکنیک‌های استان کنده‌کاری روی ظروف به ویژه در سینی‌ها و دیس‌های مسی بوده که در مجالس و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. هم اکنون با توجه به رویکرد دوباره به استفاده از ظروف مسی نه تنها در کشور، بلکه در آسیای میانه و کشورهای اروپایی، اکنون این هنرصنعت پس از ۲ دهه افول به دلیل ورود ظروف روی و پلاستیکی، جان تازه‌ای گرفته است و از شیوه‌های نوینی برای تزئینات روی ظروف مسی در شهر زنجان مانند حکاکی و قلمزنی استفاده می‌شود. مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گپ و گفتی با همشهری در این باره توضیح می‌دهند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به رشد بی‌نظیر محصولات مسی در استان می‌گوید:زنجان جزو استان‌های فعال در تولید محصولات و ظروف مسی است و بعد از تهران و اصفهان بیشترین فروشگاه صنایع‌دستی را دارد. «یحیی رحمتی» می‌افزاید: در سا‌ل‌های ۸۸ و ۸۹، تنها ۱۹مسگر در کارگاه‌های مسگری زنجان فعالیت داشتند و امسال این تعداد به ۶۰۰ نفر رسیده است که به صورت مستقیم در این صنعت با ارائه تسهیلات از سوی دولت و سرمایه‌گذاری‌های کوچک و خرد برای ایجاد کارگا‌ه‌های تولید محصولات مسی اشتغال زایی و درآمدزایی می‌کنند. وی تأکید می‌کند: ملیله، چاقو، ظروف مسی و چاروق زنجان به دلیل انحصاری بودن در کشور زبانزد و بی‌رقیب است. علاوه بر آن زنجان جزو ۴ استان برتر تولیدات و محصولات کاربردی صنایع دستی است. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم اشاره‌ای به دلایل رشد صنعت مس می‌کند و می‌گوید: با تمایل مردم به استفاده از ظروف مسی، روی کار آمدن مسگران جدید و سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی، از سال ۹۲ مس زنجان رشد زیادی داشته و هم اکنون ۵۰۰ کارگاه بزرگ و کوچک در زمینه طراحی و تولید این محصول فعالیت و با یکدیگر رقابت می‌کنند. «محمود علی‌محمدی» با بیان این‌که در استان محصولات مسی بازار خوبی دارند، می‌گوید: در حال حاضر هنرمندان عرصه مسگری علاوه برکنده‌کاری که هنر مختص استان است توانسته‌اند از تکنیک‌های قلم‌زنی، برجسته‌کاری و حکاکی اصفهان و شیراز و سبک خراش روی محصول که از تکنیک‌های استان کرمان است استفاده کنند.

بسته‌بندی محصولات مس

علاوه بر نوآوری در تولید محصولات مس، توجه به بسته‌بندی این محصولات می‌تواند نقش موثری در رشد بازار داشته شد و زمینه صادرات این محصولات را فراهم کند. حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صنایع دستی در این صنعت باعث می‌شود در طراحی و بسته‌بندی این صنعت نیز تغییرات زیادی دیده شود. مدیرکل میراث فرهنگی در این زمینه معتقد است بسته‌بندی یکی از ملزومات در فروش صنایع دستی است، زیرا علاوه بر در برگیرندگی کالا نقش بسیار مهمی دربازاریابی و جذب مشتری دارد. رحمتی با اشاره به تاثیر بسیار زیاد بسته‌بندی در فروش محصول ادامه می‌دهد: بسته‌بندی محصولات صنایع دستی از سال ۹۳ در استان زنجان آغاز شده و صنعتگران برای فروش بیشتر محصولات خود علاوه بر تولید محصولات متنوع به دنبال بسته‌بندی زیبا و شیک هستند. وی اظهار می‌کند: برای نمونه یکی از کارگاه‌های مسگری استان برای بسته‌بندی محصولات صنایع دستی خود ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کرده و برای ۴۵ نفر نیز در این حوزه شغل فراهم شده که این مجموعه در یکی از سایت‌های ورزشی رتبه نخست در زمینه فروش صنایع دستی را دارد. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در خصوص بسته‌بندی محصولات صنایع دستی می‌گوید: در استان اقدامات زیادی در زمینه بسته‌بندی محصولات مس زنجان شده، ولی به علت تنوع زیاد تولیدات که رو به افزایش است، بسته‌‌بندی این محصولات عقب مانده و برای رشد این فرایند نیاز به زمان است.

سرمایه‌گذاری

در زمینه صنایع‌دستی با سرمایه‌گذاری‌های اندک می‌توان مجتمع‌های تولید و آموزش صنایع دستی ایجاد کرد و بهره‌وری زیادی از آن به دست آورد. مهم تر این‌که در پیشرفت این عرصه انگیزه‌ها و مشوق‌ها در جذب سرمایه‌گذار تاثیرزیادی خواهد داشت.
علی محمدی با بیان این‌که در حال حاضر صنعت مس در استان زنجان آماده سرمایه‌گذاری است، می‌گوید: اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات، و حمایت از هنرمندان این عرصه از طریق صندوق کارآفرینی امید و تعالی انجام شده است.
بازارچه‌های صنایع دستی

ساخت بازارچه‌های صنایع دستی می‌تواند سنت‌ها و ارزش‌ها را حفظ کند و باعث اشتغالزایی در استان شود. در حال حاضر بازارچه صنایع‌دستی زنجان در کنار موزه‌ مردم‌شناسی رختشویخانه ‌با ۵۰ غرفه احداث شده که علاوه بر فروش، در آن آموزش هنرهای دستی توسط استادکاران این عرصه برای علاقه‌مندان هنرهای دستی انجام می‌شود. برای رونق و معرفی صنایع‌دستی استان علاوه بربازارچه‌های داخل شهری بازارچه‌ای در خارج از شهر در آزاد راه قزوین- زنجان با عنوان صنایع دستی «ظریفان» و همچنین بازارچه‌ای در عوارضی زنجان- تبریز با عنوان بازارچه «نیکان» درحال ساخت است که در این بازارچه‌ها کارگاه‌هایی برای تولید صنایع دستی استان ایجاد می‌شود و هنرمندان می‌توانند علاوه بر فروش محصولات، هنرهای خود را هم به نمایش بگذارند.

احداث بازارچه‌های سنتی در راه مناقصه

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان با اشاره به جزئیات ساخت بازارچه‌ها می‌گوید: زمین این بازارچه‌ها از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی ارائه می‌شود و در حال حاضر نقشه‌های مختلف تاسیساتی و عمرانی انجام شده و آماده برای مناقصه و واگذاری به پیمانکار است.
«محمود علی‌محمدی» اضافه می‌کند: این بازارچه‌ها در کمترین فرصت به بهره‌برداری خواهند رسید و امیدواریم با احداث این بازارچه‌ها محصولات مس زنجان از رشد بالایی برخوردار شود.
دیجی مس
ارسال دیدگاه